Hvorfor jeg bruker Canva til digital markedsføring

Så fort en blir kjent med hvordan systemet fungerer er Canva et helt fantastisk system som jeg bruker daglig på oppdrag innen digital markedsføring.

En av de største fordelene jeg ser med Canva er at alt er lagret i skyen. Ingenting er lagret lokalt på maskinen.

Skrifttyper

Innebygget i systemet har du tilgang til 100+ ulike skrifttyper du kan velge mellom. Da kan du få et best mulig uttrykk for det prosjektet du jobber med. Det er også en mulighet for å laste opp egne fonter dersom din bedrift har en spesiell font som brukes på annet materiell, nettsider eller liknende.

Du kan også lage en "firmaprofil" (i Canva omtalt som "Merkevaresett") hvor du laster opp logoen til bedriften. Canva henter så ut fargeinformasjon fra logoen for å gi deg forslag om liknende farger som passer. Genialt.

Førsteinntrykket

Dette er det som møter deg når du åpner Canva enten fra PC, Mac eller via nettleseren. Her er det allerede laget ulike maler tilpasset de mest populære bruksområdene. Her finner du størrelsesmaler tilpasset til Facebook-innlegg, Facebook forside- og arrangementsbilde, Instagram og Facebook-story, Instagram-innlegg og mye, mye mer. Du kan naturligvis starte fra scratch ved å klikke på "Egendefinert størrelse".

Merkevaresett

Under Merkevaresett som du får tilgang til fra Pro-versjonen (vi kommer tilbake til de ulike versjonene av Canva litt senere) har du mulighet til å laste opp en eller flere logoer som bedriften din benytter. Disse logoene får du superenkel tilgang til i prosjektbildet når du skal lage grafikk til sosiale medier, trykk eller andre bruksområder.

Canva bruker fargene i logoen(e) til å lage fargepaletter som du får tilgang til på samme plass. Dette gjør at uavhengig av hva du skal lage kan du fortsatt holde deg til bedriftens hovedfarger og pantonefarger.

Prosjektstyring

Canva er også et helt genialt system for prosjektstyring. Her kan jeg opprette mapper for de ulike kundene (mappen kan naturligvis deles direkte med kunden dersom du ønsker det). Slik kan jeg enkelt ha kontroll på hvilke design som tilhører hvilken kunde. Genialt om kunden kommer tilbake på et senere tidspunkt og ber om "noe liknende det du gjorde til jul i 2021".

Slik ser min prosjektvisning ut. Ideelt sett skulle jeg ønske at jeg kunne fjerne (eller skjule) de tre standardmappene som Canva lager selv.

Mappesorteringen gjør at jeg enkelt kan gå inn på en enkelt kunde, samt enkelt lagre prosjekter direkte inn i kundens mappe når jeg jobber i Canva.

Innholdsplanlegger

Innholdsplanleggeren til Canva kan ikke beskrives. Den må nesten oppleves. Her får du en komplett kalender som kommer med enkelte merkedager markert i kalenderen som standard. Klikker du på en av merkedagene får du opp forslag til maler som passer for temaet til den aktuelle dagen. Perfekt om du har en bedrift som ønsker å markere for eksempel den internasjonale vanndagen, verdens barnebokdag, verdens helsedag eller kanskje den internasjonale podcastdagen.

Perfekt for å gjøre jobben innen digital markedsføring enda enklere.

Rett fra innholdsplanleggeren kan du bruke de kjente malene for Facebook (fungerer også på Instagram), Twitter, Pinterest, Tumblr og mange flere.

Første gang du planlegger et innlegg må du logge inn der du skal publisere. Det trenger du kun å gjøre én gang. Canva husker resten.

Etter førstegangs innlogging er det bare å planlegge så mange innlegg du vil, så publiserer Canva det automatisk når tiden er inne. 

Hva koster herligheten?

Noe av det fine med Canva er at du kan få startpakken til den nette sum av 0 kroner. Den inkluderer da ikke funksjonen med merkevarebygging, mulighet til å lage tilpassede dokumentmaler, innholdsplanleggeren eller frilegging av bilder og objekter. Den inkluderer også kun 5GB med skylagring, sammenlignet med 100GB i PRO-utgaven.

Selv benytter jeg PRO-utgaven da jeg savnet mange av de funksjonene nevnt over når jeg først begynte å bruke Canva. Synes heller ikke den drøye hundrelappen jeg betaler i måneden er bortkastet når jeg får tilgang til alle de ekstrafunksjonene som foreligger. PRO-utgaven er tilpasset for deg som har et team på mellom 1-5 personer. I de fleste tilfeller er dette nok med mindre det er snakk om en stor bedrift med en hel avdeling som skal jobbe med digital markedsføring.

Hvor bestiller jeg?

Canva bestiller du ganske enkelt inne på canva.com. Der kan du også prøve Canva Pro gratis i 30 dager om du vil se hva fordelene der er.

DISCLAIMER: Denne bloggposten er ikke sponset av, eller på noen måte tilknyttet Canva, et produkt levert av Canva Pty Ltd.

Forrige
Forrige

Kristiansund med 4-0 seier mot Aalesund

Neste
Neste

Premiedryss til Tidløs Media